Problem Çözme Teknikleri
Günümüz rekabet ve sektör koşulları düşünüldüğünde, ürün, hizmet ve faaliyetlerin kalitesini artırırken, maliyetleri düşürmek, problemleri mümkün olduğunca ortadan kaldırmak ve bunları yaparken hızlı aksiyonlarla hareket etmek durumunda kalınmaktadır. Yeniden işleme ve muayeneyi ortadan kaldırmak, fire oranlarını düşürmek, üretim duruşlarını minimuma indirmek, müşteri memnuniyetini ve son ürün veya hizmet kalitesini maksimuma çıkarmak ancak işimizi ilk seferde doğru yapılmasını engelleyen problemleri ortadan kaldırmakla mümkündür.
Süreçlerin iyileştirilmesi için insanların yetkinliklerinin geliştirilmesine, yetkinliklerin geliştirilmesi için ise problem çözen ekip çalışmasına ihtiyaç vardır. Ekip ruhu, takım çalışması ve problem çözme metodolojilerinin ekip tarafından benimsenmesi ve uygulanabilmesi operasyonel mükemmellik yolunda atılacak önemli adımlardan biridir.
İş hayatında Problem Çözme ve etkin Karar Verme becerileri yönetim ve liderlik kavramları açısından son derece önemlidir. Problem çözümündeki en önemli noktalardan biri doğru problem için doğru problem çözme aracını etkin bir şekilde kullanabilmektir. Çeşitli problem tipleri olduğu gibi, bunların çözümü için de birden çok kabul görmüş çözüm tekniği kullanılmaktadır. Bu tekniklerden hangisinin kullanılacağı problemin karmaşıklığına göre değişmektedir fakat bu konudaki karar verme süreci problem ile karşılaşmış veya çözümü için görevlendirilmiş ekibin yetkinlik ve eğitim düzeyine bağlıdır.
Eğitimin Amacı
İşletmelerdeki, geçici önlemler alınmış veya net çözüme kavuşturulamamış kronik problemleri çözebilmek için gerekli temel bilgi, beceri ve yetkinliği kazandırmak, problem çözme sistematiğini benimsetmek, katılımcıları Problem Çözme Tekniklerini kullanılabilir hale getirmek ve katılımcılara etkin ekip çalışmalarında problem yaklaşımının nasıl yapılması gerektiğini göstermektir.
İyi tanımlanmış bir problemin doğru araçlarla analiz edilmesi ve karar verme tekniklerinin uygulanmasıyla optimum çözüme ulaşma sürecini, ekip çalışmasını ve ortak karara varabilme aşamalarını; sürekli iyileştirme faaliyetleriyle desteklenmiş ve sürekli öğrenen organizasyon yapısıyla benimsetmek ve güçlendirmektir.
Eğitim Kapsamı ve Başlıkları
• Problem Çözme Anlayışına Giriş
– Kalite ve Toplam Kalite Kavramı
– Müşteri Kavramı ve Müşteri Memnuniyeti
– Ekip Çalışması ve Önemi
– Sürekli İyileştirme Kavramı
– Problem Çözme Metodolojisi
– Problem Çözme Teknikleri Genel Kavramları
• Problem Yaklaşımı ve Analizi
– Problemin Tanımlanması ve Çözüm Ekibi
– Veri Toplama ve Analiz
– Problem Analizinde Kullanılabilecek Araçlar
– Pareto Analizi (ABC Analizi)
– Histogram
– İlişki Diyagramları
– Kontrol Grafikleri ve Serpme Diyagramı
– Süreç Analizi
– SWOT Analizi
– FMEA Analizi
• Kök Neden Analizi
– Kök Neden Analizi Tanımı
– Kök Nedenlerin Araştırılmasının Önemi
– Kök Neden Analizinde Kullanılabilecek Araçlar
– Balık Kılçığı (Fishbone) Diyagramı (Sebep Sonuç Diyagramı)
– Neden Neden Analizi
– Beyin Fırtınası
– Ağaç Diyagramı (Problem Ağacı)
– 5N 1K Analizi
• Problem Çözme Tekniklerinin Araştırılması ve Seçilmesi
– Çözüm Fikirleri Üretme ve Değerlendirme
– Problem Çözme Teknikleri Değerlendirme
– Uygun Teknik veya Tekniklerin Seçimi ve Seçiminde Dikkat Edilmesi Gerekenler
– Nominal Grup Tekniği
– 6 Şapkalı Düşünme Tekniği
– Çoklu Oylama
– Kapalı Oylama
– Süreç Şeması (Akış Diyagramı)
– Fayda – Maliyet Analizi
– Risk – Fırsat Değerlendirme
• Aksiyonların Uygulanması ve Standardizasyon
– Problem Çözme Tekniklerinin Uygulanması
– Yalın Üretim Araçları (KAIZEN, POKE-YOKE, 5S vb) ve 8 İsraf
– Aksiyon Planı
– Düzeltici İyileştirici Faaliyet Planı
– Standartlaştırma Tanımı ve Önemi
– Farklı Uygulama Alanları Araştırma ve Standartlaştırma
• İzleme ve Kontrol
– Problem Takibi ve Periyodik Kontrol Amaç ve Önemi
– PUKÖ Döngüsü
Kimler Katılabilir?
– İşletmenin tüm ilgili personelleri, özellikle Kalite, Sürekli İyileştirme, Üretim, Süreç Yönetimi ve benzer departmanlarında çalışanlar,
– Takım liderleri,
– İlk kademe yöneticiler,
– Öğrenciler, özellikle mühendis adayları,
– Sürekli İyileştirme ve Geliştime felsefesine kapsamında kendini geliştirmek isteyen, çalışma hayatında Problem Çözme Uygulamalarını kullanan tüm ilgililer